ZARZĄDZENIE NR 4/10

DYREKTORA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ

W SIEMIONKACH 

z dnia  15 marca 2010 r.

w sprawie wprowadzenia Kodeksu Etyki pracowników samorządowych zatrudnionych

w Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach

Na podstawie art. 24, art. 25 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 30 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych  ( Dz.U. nr 223, poz. 1458 ) oraz § 18 Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach

 zarządza się co następuje :

 

            § 1. Wprowadza się Kodeks Etyki pracowników samorządowych zatrudnionych w Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia, i poleca jego sumienne stosowanie.

            § 2. Zobowiązuje się pracownika do spraw kadr  do zapoznania pracowników z Kodeksem Etyki.

            § 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem  01.04. 2010 r.

 

 

Załącznik do Zarządzenia nr  4   

Dyrektora Domu Pomocy Społecznej

w Siemionkach

z dnia 15.03.2010 r. 

w sprawie wprowadzenia Kodeksu Etyki

pracowników samorządowych

w Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach  

ROZDZIAŁ 1

Zasady ogólne

§ 1.1.  Kodeks wyznacza zasady postępowania pracowników samorządowych w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych oraz niezwiązanych bezpośrednio z ich wykonywaniem, a mających wpływ na zaufanie obywateli do działania instytucji publicznej.

2.  Pracownik samorządowy powinien traktować pracę jako służbę publiczną, na zajmowanym stanowisku służyć państwu i wspólnocie samorządowej, przestrzegać norm prawnych i etycznych oraz zasad życia społecznego, sumiennie wykonywać powierzona zadania.

3.  Normy niniejszego Kodeksu narusza pracownik samorządowy, który wskutek swojego postępowania zarówno w miejscu pracy jak i poza nim ryzykuje utratę zaufania niezbędnego przy wykonywaniu zadań publicznych.

4. Każda osoba zatrudniona w Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach jest pracownikiem samorządowym.

5. Postanowienia niniejszego Kodeksu Etyki obowiązują również stażystów, praktykantów, wolontariuszy oraz inne osoby wykonujące prace na rzecz Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach i stosuje się wobec nich zasady i postanowienia określone jak dla pracownika samorządowego, o ile przepisy ustawy lub rozporządzenia nie stanowią inaczej.

ROZDZIAŁ 2

Zasady postępowania

§ 2.  Pracownik samorządowy pełniący służbę publiczną zobowiązany jest dbać o wykonanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego, wspólnoty samorządowej oraz indywidualnych interesów obywateli. W szczególności pracownik samorządowy powinien przestrzegać i postępować zgodnie z zasadami :

1)      praworządności,

2)      bezstronności i bezinteresowności,

3)      obiektywności i równego traktowania,

4)      uczciwości i rzetelności,

5)      odpowiedzialności,

6)      jawności postępowania,

7)      dbałości o dobre imię Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach i pracowników samorządowych,

8)      godnego zachowania w miejscu pracy i poza nim,

9)      uprzejmości i życzliwości w kontaktach z Mieszkankami, ich rodzinami, pracownikami, instytucjami publicznymi, zwierzchnikami, podwładnymi  i współpracownikami.

                                                                                    ROZDZIAŁ 3

Wykonywanie zadań

§ 3.  Służba publiczna opiera się na zaufaniu publicznym i wymaga od pracownika samorządowego poszanowania Konstytucji i innych przepisów  prawa oraz stawiania interesu publicznego ponad interes osobisty. Obywatele oczekują od pracowników samorządowych wysokich standardów etycznych zachowań.

§ 4.1. Pracownik samorządowy wykonuje swoje zadania i kompetencje w ramach prawa  i działa zgodnie z prawem, kierując się obiektywnymi przesłankami merytorycznymi, przy zaangażowaniu  całej swojej wiedzy i woli oraz z należytą starannością.

2.  Pracownik samorządowy jest lojalny wobec Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach i zwierzchników , sumiennie i starannie wypełnia polecenia przełożonego, mając przy tym na względzie, aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka.

3.  Pracownikowi samorządowemu nie wolno wykonywać poleceń, które w jego przekonaniu stanowiłyby przestępstwo, wykroczenie lub groziłyby niepowetowanymi stratami.

§ 5.1.  Pracownik samorządowy działa bezstronnie i bezinteresownie, przy wykonywaniu obowiązków zachowuje neutralność polityczną , a w szczególności  

1)      nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu       w sprawach, w których pracownik lub jego bliscy, określeni przepisami art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego, mają bezpośredni lub pośredni interes osobisty;

2)      powstrzymuje się od promowania jakichkolwiek grup interesów;

3)      nie angażuje się w działania, które zagrażają prawidłowemu wypełnianiu zadań służbowych;

4)      w prowadzonych sprawach równo traktuje wszystkich uczestników;

5)      nie manifestuje w miejscu pracy i przy wykonywaniu obowiązków służbowych swoich poglądów i sympatii politycznych;

6)      zadania i obowiązki służbowe wykonuje rzetelnie bez względu na własne przekonania i polityczne poglądy

7)      dystansuje się od wszelkich wpływów i nacisków, które mogą prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym.

2.  Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie wykonuje zajęć ( niezależnie od podstawy prawnej ich wykonywania lub nie związanych z istnieniem jakiegokolwiek stosunku prawnego) pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa.

§ 6.  Pracownik samorządowy pełniąc obowiązki kieruje się interesem wspólnoty samorządowej i nie czerpie dodatkowych korzyści materialnych ani osobistych z tytułu zajmowanego stanowiska, a w szczególności :

1)      nie dopuszcza do powstania konfliktu między interesem publicznym, a prywatnym    w sytuacji powstania konfliktu interesów dba, aby został on rozstrzygnięty na korzyść interesu publicznego;

2)      korzysta z uprawnień wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone mocą odnośnych przepisów;

3)      nie przyjmuje żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa znajomości lub przynależności, nie przyjmuje od Mieszkanek, ich rodzin i znajomych (nawet za ich zgodą lub na ich wniosek) żadnych korzyści materialnych ani osobistych.

§ 7.  Pracownik samorządowy wykonuje obowiązki rzetelnie i sprawnie, z szacunkiem dla innych i poczuciem godności własnej, a w szczególności :

1)      pracuje sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych mu zadań;

2)      działa uczciwie i rozsądnie;

§ 8.  Pracownik samorządowy ponosi odpowiedzialność za decyzje i działania, nie unikając trudnych rozstrzygnięć, a w szczególności:

1)      zarządzając powierzonym majątkiem i środkami publicznymi wykazuje należytą staranność i gospodarność,

2)      nie wykorzystuje i nie pozwala na wykorzystywanie powierzonych mu zasobów, kadr i mienia publicznego w celach prywatnych;

3)      o próbach  marnotrawstwa, defraudacji środków publicznych, nadużywania władzy lub korupcji informuje bezpośredniego przełożonego lub Dyrektora DPS

§ 9.  Pracownik samorządowy zachowuje w tajemnicy informacje niejawne oraz dane osobowe podlegające ochronie, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa, i nie wykorzystuje ich dla korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu zatrudnienia.

§ 10.  Pracownik samorządowy podnosi swoją wiedzę i kwalifikacje zawodowe potrzebne do wykonywania swoich obowiązków, a Dom Pomocy Społecznej w Siemionkach stwarza mu po temu możliwości.

§ 11.1  W kontaktach z Mieszkankami oraz pozostałymi osobami  pracownik samorządowy zachowuje się uprzejmie, jest pomocny i udziela odpowiedzi na skierowane do niego pytania wyczerpująco i dokładnie, a w razie potrzeby służy poradą dotyczącą możliwego sposobu postępowania.

2.  Pracownik samorządowy dba o dobre stosunki międzyludzkie, przestrzega zasad poprawnego i godnego zachowania, właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze osobistej, w miejscu pracy i poza nim.

3.  W czasie wykonywania obowiązków służbowych pracownika samorządowego obowiązuje skromny i schludny ubiór oraz zakaz palenia papierosów  na stanowisku pracy.

ROZDZIAŁ  4

Odpowiedzialność porządkowa

§ 12.1.  Za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu pracownik samorządowy ponosi odpowiedzialność porządkową.

2.  Naruszenie zakazów, o których mowa w § 5 ust. 2, będzie stanowiło podstawę  do rozwiązania stosunku pracy lub do odwołania pracownika ze stanowiska.

ROZDZIAŁ  5

Postanowienia końcowe

§ 13.1.  Postanowienia Kodeksu obowiązują wszystkich pracowników, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy oraz zajmowane stanowisko.

2.  Pracodawca zapoznaje z treścią Kodeksu  każdego przyjmowanego do pracy pracownika przed rozpoczęciem przez niego pracy, a pracownik potwierdza znajomość Kodeksu swoim podpisem pod odpowiednim oświadczeniem, które zostaje załączone do jego akt osobowych.