ZARZĄDZENIE NR 41/2007
DYREKTORA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W SIEMIONKACH
z dnia 15 listopada 2007r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Wewnętrznej Kontroli Finansowej
Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z 2006r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832, z 2007r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984) oraz § 18 Regulaminu Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 311/06 Zarządu Powiatu w Mogilnie z dnia 3 lutego 2006r.
zarządza się, co następuje :
§1. 1. Przyjąć Regulamin Wewnętrznej Kontroli Finansowej obowiązujący w Domu Pomocy Społecznej w Siemionkach, w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
2. Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników DPS w zakresie odpowiednim do pełnionej funkcji i wykonywanych zadań określonych w przepisach prawa i zakresach czynności.
3. Kierownictwo DPS, tj. dyrektor, główny księgowy oraz kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych, stosownie do posiadanych upoważnień są zobowiązani do zapewnienia efektywnego działania kontroli wewnętrznej, w szczególności przez:
1) jednoznaczne, pisemne określenie zakresu zadań, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych pracowników DPS,
2) bieżące aktualizowanie wszystkich zarządzeń wewnętrznych w miarę zmian przepisów prawa, zmian organizacyjnych i wymagań w zakresie realizacji zadań,
3) zapoznanie podległych sobie pracowników z postanowieniami regulaminu,
4) bezzwłoczne i skuteczne reagowanie na stwierdzone nieprawidłowości.
4. Nieprzestrzeganie postanowień niniejszego regulaminu stanowi naruszenie obowiązków służbowych.
5. Pracownik dokonujący czynności kontrolnych, sporządzający lub przyjmujący dokument jest zobowiązany do dokonania tego w pełnym zakresie swoich czynności, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz w trybie i terminie wynikającym z niniejszego zarządzenia.
§2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
załącznik nr 1
do Zarządzenia Nr 41/07
z dnia 15 listopada 2007r.
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
w Siemionkach
REGULAMIN WEWNĘTRZNEJ KONTROLI FINANSOWEJ
§1. Zadania wewnętrznej kontroli wewnętrznej finansowej:
1. Zapewnienie zgodności wszelkich działań z obowiązującym porządkiem prawnym, a także z ustalonymi normami, procedurami i instrukcjami ustanowionymi zarządzeniami wewnętrznymi.
2. Sprawowanie nadzoru nad zachowaniem dyscypliny budżetowej, właściwym gospodarowaniem środkami pozabudżetowymi.
3. Zapobieganie powstawaniu strat i nadużyć.
4. Ochrona majątku przed zniszczeniem, niewłaściwym rozchodem i marnotrawstwem.
5. Zagwarantowanie rzetelności, poprawności i kompletności ewidencji finansowo-księgowej oraz wiarygodności jej produktów, tj. sprawozdań finansowych, budżetowych i innych w tym również informacji wykorzystywanych do celów zarządczych.
§2. Realizacja powyższych zadań powinna odbywać się poprzez:
1. Działanie prewencyjne w celu zapobiegania powstawaniu błędów, nieprawidłowości, działań niepożądanych i nielegalnych poprzez badanie, w ramach kontroli wstępnej, wszelkich projektów umów, porozumień, uzgodnień, zamówień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań bądź rozchód zapasów.
2. Kontrolę bieżącą mającą na celu wykrywanie ewentualnych błędów i nieprawidłowości powstających w trakcie realizacji procesów gospodarczych, poprzez porównanie ich faktycznego przebiegu z wzorcami (plany, normy, procedury, instrukcje zawarte w przepisach prawa i zarządzeniach wewnętrznych).
3. Kontrolę następną polegającą na badaniu przedsięwzięć i operacji już zrealizowanych oraz odzwierciedlających je dokumentów.
§3. Dokonując badań i ocen w procesie kontroli wewnętrznej, należy kierować się następującymi kryteriami:
1. Kryterium legalności, tj. zgodności operacji gospodarczych, określonych stanów i działań z obowiązującym prawem.
2. Kryterium celowości rozumianych jako zgodność operacji, stanów i działań z przyjętymi celami.
3. Kryterium gospodarności oznaczające, że wszelkie działania dokonywane są zgodnie z zasadą racjonalnego gospodarowania.
4. Kryterium rzetelności, które oznacza zgodność dokumentacji ze stanem faktycznym.
§4. W DPS realizowane są następujące rodzaje, formy i metody kontroli:
1. Kontrola wstępna, bieżąca i następna,
2. Kontrola funkcjonalna i samokontrola pracownicza,
3. Kontrola systematyczna i doraźna.
§5. 1. Kontrolę wstępną, bieżącą i następną zdefiniowano w §2.
2. Kontrolę funkcjonalną należy rozumieć jako kontrolę sprawowaną w trybie nadzoru przez kadrę kierowniczą w stosunku do podległego personelu.
3. Samokontrola pracownicza sprawowana jest przez każdego pracownika w celu sprawdzenia prawidłowości i wyników własnej pracy.
§6. System kontroli wewnętrznej w DPS opiera się na istniejących przepisach prawa i dokumentach organizacyjnych normujących zasady funkcjonowania DPS, do których należą:
1. Przepisy prawa ogólnie obowiązujące.
2. Zakresy czynności, obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników.
3. Dokumentacja przyjętych zasad rachunkowości.
4. Inne instrukcje i regulaminy obowiązujące w DPS.
§7. Organizacyjnie system kontroli wewnętrznej DPS przedstawia się następująco:
1. Ogólny nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem systemu kontroli wewnętrznej sprawuje Dyrektor, który ustanawia w formie zarządzeń: dokumentację przyjętych zasad rachunkowości oraz regulaminy i instrukcje wewnętrzne, a także dokonuje ewentualnych zmian w tych dokumentach.
2. Kontrolę sprawuje główny księgowy, który zobowiązany jest do:
a) dokonywania wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej,
b) dokonywania wstępnej kontroli operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
c) dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
d) wdrożenia przyjętych zasad rachunkowości.
§8. 1. Główny księgowy może upoważnić podległych sobie pracowników do przeprowadzania w określonym zakresie kontroli wewnętrznej. Upoważnienie to powinno być wyrażone w formie pisemnej.
2. Kolejnym ogniwem systemu kontroli wewnętrznej są kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych, którzy są zobowiązani do sprawowania kontroli funkcjonalnej w stosunku do podległego sobie personelu.